Excursii

1. You Xiu (Constanta)

La 4 ianuarie 1995, in timpul unei furtuni, cargoul You Xiu sub pavilion Hong Kong aflat in rada portului Constanta a fost smuls de la ancora si izbit de digul de protectie al portului. Din cei 27 de membrii ai echipajului, nici unul nu a supravietuit. Epava se afla intr-o stare buna de conservare, la o adancime de maxim 24m, acoperita aproape in intregime de scoici. Este inclinata spre babord sub un unghi de aproximativ 50 de grade. Partrea de sus a castelului se gaseste la o adancime de 3.5m. Nava are lungimea de 167m, latimea de 26 si 26800 TDW.

Coborarea se face de obicei in apropierea magaziei nr 5 si se continua de-a lungul corpului navei spre pupa. In general curentul este slab sau moderat, dar poate fi uneori destul de puternic, in special la suprafata. Vizibilitatea variaza intre 2 si 15 m, in functie de conditiile atmosferice, imbunatatindu-se treptat cu cat cobori mai mult. In partea de termoclina (sub 6-10m) temperatura apei scade pana la 15-5 C La pupa se exploreaza in amanunt castelul si cele doua cosuri, putandu-se penetra epava in cabina de comanda acolo unde caile de acces sunt larg deschise.

2. Paris (Constanta)

Sub pavilion maltez, construita in 1971 in Anglia. S-a scufundat tot in ziua de 4 ianuarie 1995 izbindu-se de digul de protectie al portului Constanta. Adancimea maxima 22m. Curent slab sau moderat, vizibilitate 2-15m. Pupa si magazia nr. 5 sunt separate de restul epavei si destul de avariate din cauza impactului. Colonii de midii s-au agatatde-a lungul timpului de epava, formind un habitat ptr diferite specii de pesti : guvizi, cocosei de mare, caluti, etc

3. Sadu (Constanta)

Cargou sub pavilion romanesc, construit in 1976 la santierul naval din Braila. S-a scufundat la 2 decembrie 1988 in aceleasi mod ca si You Xiu aflata la doar cativa metri mai spre N-V. Paramele ancorelor nu au rezistat, motoarele nu au putut fi pornite iar vasul a fost aruncat de curent in stabilopozii digului. Datorita furtunii, ce continua cu furie, din cei 22 de membrii ai echipajului au fost salvati doar 7.

Epava, care are 106m lungime si 14m latime, se afla la o adancime de 24m culcata pe o parte in unghi drept. Prova este distrusa, insa pupa este intacta. In carena sunt doua gauri mari, acolo unde a avut loc impactul cu digul. Curentul este slab sau moderat, rareori puternic la suprafata. Vizibilitatea 2-15 m, temperatura scade rapid, in termoclina ajungand deseori la 5-10 C. Echipament recomandat : doua piese 7mm sau costum uscat, manusi 3-5mm.

4. Vishva Shanti (Constanta)

Tot digul de nord al portului Constanta, adancime 15-18m, epava este deteriorate din cauza coliziunii, s-a scufundat la 1 martie 1968 datorita furtunii

5. Moscva (Capul Tuzla)

Distrugator din clasa Leningrad , apartinand flotei din Marea Neagra a URSS. In timpul celui de-al II-lea razboi mondial a participat la operatiunile de bombardare a portului Constanta intreprinse de marina URSS in iunie 1941. Construit in 1938 la santierul naval Marti-Nikolayev avea lungimea de 127.5m, latimea de 11.7m si 2693 tone deplasament. Armament : cinci tunuri de 130mm B-13-2s cal 50, doua de 76mm 34-K cal 55, patru de 37mm cal 46, doua lansatoare de torpile N-7 de 533mm, sase mitraliere calibrul 62 si 84 mine tip "1926".

La 26 iunie 1941, in timp ce era urmarita de doua distrugatoare romanesti si hartuita de bateria de coasta Tirpic, Moscva a lovit o mina si s-a scufundat in zona Capului Tuzla. Epava se afla la adancimea de 40m. Nivel minim pentru explorarea acestei epave: Advenced Open Water Diver cu cel putin 50 scufundari, sau Deep Diver.

6. Mitera Zafira (Capul Tuzla)

Epava in zona Capului Tuzla, grav deteriorate din cauza adancimii relative mici la care se afla 10-12m. S-a scufundat in data de 8 martie 1973

7. SC-206 Nelma (Mangalia)

Submarin din clasa Scuka al flotei din Marea Neagra a URSS, scufundat in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial in zona Mangalia. Armament : 10-12 torpile, doua arme semiautomate de 45mm. S-a scufundat la 9 iulie 1941, datorita coliziunii cu o mina, in timpul operatiunilor de supraveghere a flotei romanesti.

Adancimea maxima 40m, temperatura constanta 5-10 C, Nivel minim pentru explorarea acestei epave : Advenced Open Water Diver cu cel putin 50 scufundari, sau Deep Diver.